De watervallen, kerst in aantocht! - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Corine en Marlies Ommeren Troost - WaarBenJij.nu De watervallen, kerst in aantocht! - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Corine en Marlies Ommeren Troost - WaarBenJij.nu

De watervallen, kerst in aantocht!

Blijf op de hoogte en volg Corine en Marlies

24 December 2012 | Nieuw Zeeland, Gisborne

Ha allemaal!

Maandagmorgen, 24 december
Onze eerste (zomer)vakantiedag is net begonnen. Heerlijk, we zijn er al volop van aan het genieten. Na al dat werken en zwoegen op het warme, zwoele druivenland is het tijd om lekker even bij te komen. Waren we hard aan toe:)..na een paar enerverende hottropische weken achter de rug gehad te hebben.

We zijn niet de enige met vakantie hoor! Hier is de zomervakantie net begonnen voor de bassischolen. (voor 4 weken lang) Wij zelf hebben niet zo lang, maar ons werk is nu heel even 'op' en omdat de feestdagen met rasse schreden naderden konden we ons zelf een eerlijke vakantie permiteren.
Morgen hopen we onze eerste (en laatste) kerstdag hier te vieren. Ze hebben hier in NZ maar 1 kerstdag i.p.v. twee, zoals in Holland maar misschien dat wij er toch wel twee houden. Wij willen onze Nederlandse tradities wel een beetje in ere houden en we hebben er namelijk al de ruimte voor. Want, ons ' gastgezin' waar we nog steeds met veel plezier verblijven, is nu al reeds met de hele fam op vakantie en aan ons is de belangrijke taak om op het huis, en tegelijkertijd een oogje op het kiwibedrijf te houden. En die 'verantwoordelijke' taak nemen we natuurlijk erg serieus!!

Ook wij komen aan onze trekken wat vakantie houden betreft. A.s. donderdag hoopt ons 'gastgezin' weer terug te keren van hun 'famholiday' en de dag erop, (a.s. vrijdag) hopen wij samen met de fam en wat vrienden te kamperen op the beach. Tijdens de jaarwisseling hopen we daar nog steeds te zijn. Oud en nieuw zon, zee en strand. Bizar eigenlijik! Maar hier blijkt dat heel gewoon te zijn. En als het goed is wordt hier ook nog vuurwerk afgestoken. Toch nog 1 ding gemeen met ons thuisland.
Goed, de volgende keer hopen we meer te kunen vertellen over onze 'oud en nieuwe kampeerervaring' op het strand... Nu weer even terug na wat er al in het verleden ligt.

Ondertussen hebben wij de afgelopen weken ook niet bepaald stil gezeten. We hebben niet veel spectaculaire dingen gedaan maar toch hebben we het een en ander te vermelden. Hoewel, we hebben toch wel iets geks meegemaakt, maar omdat Marlies het liever niet aan de grote klok wil hangen, blijft dat helaas (voor jullie;) iets tussen ons twee.

Twee weken geleden zijn we er een kort weekend tussenuit geweest. Vrijdag kwam het idee van kamperen ineens in ons op, en zaterdag zijn we meteen in de vroegte vertrokken naar Rere. Het is een klein plaatsje waar alleen een schooltje te vinden is. Verder is er niet eens een supermarkt aanwezig. De plaatstelijke bewoners van Rere doen hun boodschappen allemaal in Gisborne. En dat is opzich gemakkelijk te doen omdat het plaatsje maar een half uur rijden is vanaf Gisborne.
Onze keuze voor Rere was niet bepaald om het plaatsje zelf, maar om de Rerewatervallen waar je meteen leuk kunt kamperen maar waar je helemaal geen bereik hebt en dus ook geen anderen kunt bereiken. We waren echt op ons zelf aangewezen.

Toen we bij de Rerewatervallen aankwamen was het er heerlijk rustig. We hadden een fijne, ruime kampeerplek voor onszelf. Het neervallende water van de rotsen gaf ons een prachtig uitzicht en tegelijkertijd was daar het geluid van het donderen en het razen van het stromende water op de achtergrond wat een rustige invloed op ons had.
Het was een prachtige, zomerse dag. We namen een flinke duik in het meertje en zagen kans om achter de watervallen te lopen tussen het neergutstende water.. en waagden de sprong naar beneden in het meer. Hier zouden we ons wel een weekend kunnen vermaken zeiden we tegen elkaar. Maar helaas, die gedachte was van korte duur. Zo tegen de middag, rond een uur of twaalf klonk opeens een luid getoeter in onze oren.

Het was gedaan met de rust! Een paar auto's kwamen de afrit naar beneden rijden en kwamen tot stilstand bij ' ons' kampeerplekje. Ze parkeerde de auto naast de onze en meteen daarna kwam een groep jongelui de auto's uit stuiteren. Wij stonden even met open mond te kijken. We hadden niet verwacht dat onze kortstondige, welgevallen rust van de natuur zo plotseling verstoord zou worden. Vooral toen we zagen wat er allemaal uit de auto's tevoorschijn kwam. We begrepen al snel dat deze jongelieden niet zo snel zouden vertrekken wat we stiekum al hadden gehoopt. Een bbq-stel en een grote vooraad aan lekker eten en drinken werden uitgestald. Binnen de korste keren verspreide zich daar een heerlijke lucht van gebraden kip over de kampeerplaats, die zeer moeilijk was te weerstaan.....
Dat was de druppel! We besloten meteen voor de rest van de dag een ander plekje op te zoeken en om dan aan het eind van de dag weer terug te komen. Van onze ' druif'-werkcollega's' hadden we gehoord dat een paar kilometer van de watervallen twee andere toeristische plaatsjes moesten zijn: 'de Rockslide' en de ' champagnepools'.

Ons tweede plekje waar we heen wilden gaan werd de 'Rockslide'. Maar nog voor dat we waren opgestapt, hadden we opeens weer een paar bezoekers. Tot onze verassing kenden we deze bezoekers. Het waren 'onze' huidige druif'baas met zijn vrouw en een paar zussen. (even voor de duidelijkheid; onze baas is nog niet zo heel oud hoor! ong. 25 jaar schat ik,..maar goed dat is ook niet zo belangrijk maar ik wilde het wel even noemen voor het geval dat jullie misschien anders een beetje rare ideeen krijgen over de mensen hier...) In iedergeval zij wilden ook naar de Rockslide gaan. Nu konden we gezellig met hun mee. We hadden onze bodyboards van 'thuis' meegenomen omdat ons was verteld dat je daarmee van de rotsen af kon glijden. Ook hadden we ons surfpak meegenomen omdat onze collega's ons niet konden garanderen dat we er zonder kleerscheuren van af zouden komen. Een surfpak is gemaakt van redelijk dik materiaal en is daardoor erg geschikt om bescherming te bieden tegen de felle zon en tegen het schaven aan de rotsen. En blij toe dat we die mee hadden.
Ik weet niet meer wat onze verwachtingen ten opzichte van de Rockslide maar het overtrof in iedergeval mijn verwachtingen. De Rockslide bestond uit een hoge, brede rots die schuin naar beneden liep zoals een glijbaan, waar het stromend water vanaf gutste.. en waar het uiteindelijk ergens onderaan terecht kwam in een meertje. De Rockslide was echt steil en hoog.. even moesten we slikken... Hier moesten we dus vanaf! Maar we wilden ons als ' Dutche girls' niet laten kennen natuurlijk en binnen enkele minuten schoten we op onze bodyboard naar beneden... Super cool! maar er was wel degelijk verschil met een glijbaan. Op ' deze baan' waren menige bobbels en gaten te vinden wat er voor zorgde dat we sommige momenten werkelijk door de lucht zweefden en wat ons krampachtig deed vastklemmen aan onze bodyboard. Maar al met al hebben er echt van genoten als twee kleine kinderen.

Als laatste hebben we die dag de ' Champagnepools' bezocht. Dit was ook een prachtige plek. De plek bestond uit kleine watervalletjes en mooie ronde waterpools (vandaar de naam ' Champagnepools') Aan weerszijde waren er rotsen waarvan je in het water kon springen. Ook hier hebben we ons de rest van de middag prima vermaakt. Toen we uiteindelijk waren 'uitgespeeld' hebben we afscheid genomen van onze vrienden en zijn wij terug gegaan naar ons eerste plekje ' de watervallen' . Hier wilden we gaan eten en ook onze nacht doorbrengen.

Tot onze blijdschap lag 'ons plekje' er weer verlaten bij.. We parkeerden onze auto beschut onder de schaduw van de bomen en zijn direct onze etenswaren gaan uitstallen. We hadden een grote koelbox mee vol met allerlei lekkernijen. Ook hadden we onze eigen kooktoestelletje meegenomen, die mochten we van Henny lenen om uit te proberen. Dit bleek een heel handig kooktoestelletje te zijn. Binnen de kortse keren hadden we een heerlijke maaltijd bereid voor ons tweeen. En na een hele actieve middag kon het ook niet lekkerde smaken...

's Avonds hebben we ons nog vermaakt door wat te lezen in de auto maar omdat het al snel donker werd wilden we maar op tijd gaan slapen. Hiervoor moesten we bijna de hele auto op de kop zetten....We hadden de voorste stoelen van de auto zover mogelijk naar achteren, in ligstand gezet. We hadden twee kussens en een slaapzak meegenomen om het ons zo gemakkelijk mogelijk te maken tijdens de nacht. Eerlijk gezegd lag het niet heel erg comfortabel maar we lagen in iedergeval hoog en droog. En zo midden in de natuur heeft wel wat hoor! We hadden de raampjes van de auto open gezet en alle geluiden van buiten zorgden ervoor dat we al snel in een droomloze slaap vielen.

De zondag erop heeft verder niet veel spannende dingen met zich meegebracht. Wij hebben weer volop kunnen genieten van de rust en hebben ons geen moment verveeld. Vanaf de E-reader hebben we een preek kunnen luisteren, wat wel een beetje behelpen was. We hadden allebei een oordopje in linker- of rechteroor en zaten daar anderhalf uur heel stil en knus naast elkaar. We konden niet te veel bewegen want dan vlogen de oordopjes weer uit de oren. We moesten echt stilzitten dus!! Zondagavond kregen we er ook nog nieuwe buren bij. Onze buren waren op doorreis en wilden ook een nachtje bij de watervallen doorbrengen. Vanaf dat moment waren we dus niet meer alleen.
Toen het donker werd zijn we onze slaapplek weer gaan opzoeken. Ik had besloten om dit keer buiten op de grond te gaan slapen en Marlies op de achterbank... Ik kan achteraf niet zeggen wlelke nacht beter is bevallen.. Wel weet ik dat ik de tweede nacht, nat en koud wakker werd in de vroege morgen en snel de auto ben in gedoken.

En toen was het weekendje weer voorbij. s' Morgensvroeg na een snel ontbijtje hebben we de auto weer vol geladen en zijn vanaf ons kampeerplekje, op ons gemak naar ons werk gereden. Precies om 8 uur kwamen bij ons werk aan. Toen konden we weer vol frisse moed aan werk tussen onze oude, vertrouwde druiven....

Het afgelopen weekend hebben opgepast op het huis van een familie die we kennen vanuit de Schotse kerk. Ook hebben we al eerder bij deze mensen gewerkt in de kiwis. Dus ze zijn al redelijk bekend voor ons. Omdat ze best wel afgelegen wonen vonden ze het een prettig idee dat er mensen op hun huis wilden passen. Daarnaast hebben ze een hond en een kat waar ook voor gezorgd moest worden. Wij hadden er geen problemen mee natuurlijk. Zodoende hadden we dat weekend een groot huis voor ons alleen wat we helemaal niet erg vonden. We hebben ons daar prima vermaakt.

Goed, ik ga nu maar weer een eind aan dit verhaal breien. Ik hoop dat jullie er en nog een beetje leesplezier aan mogen beleven...

Tot slot willen wij jullie allemaal nog hele goede kerstdagen toewensen en Gods zegen over het nieuwe jaar. We zullen jullie zeker wel missen hoor tijdens deze dagen!! Maar we zullen aan jullie denken...(ohja, waarschijnlijk hebben wij een natte kerst en jullie???)

Heel veel liefs,

Marlies en Corine

• 24 December 2012 - 07:26

Tb:

Hoi lieve meiden,

Fijn, zo'n verhaal. Waarschijnlijk niet zo lekker uitgerust bij die watervallen.. Het lijkt me ook wat gevaarlijk, maar ja.
    Jullie zijn dus ook een soort uitzendburo om huizen, honden en katten op te passen. Leuk!
    Hier is het : raining cats en dogs, vanmiddag naar tante Rian en donderdag weer aan het werk.Jullie ook goede dagen en tot horens!
    xxxxx tb

• 24 December 2012 - 15:04

Rika En Anton:

Hoi Corine en Marlies
    Wat weer een prachtig verhaal .Tis goed dat we van te voren niet alles weten wat jullie doen.
    Maar het is geweldig mooi ,zoals jullie het opschrijven ,en lezen het met veel plezier .
    Hier ook allesgoed ,vannacht om 12 uur begonnen met salade ,wel gezellig druk
    Weet niet of je de kaart al hebt ,maar we wensen jullie ook hele fijne dagen toe ,en jullie Beide ook een fijn kerstfeest ,en het maakt niet uit waar je bent ,om de geboorte van Jezus te gedenken ,en een hele goeie jaarwisseling,
    Liefs ,en zien al weer uit naar het volgende verhaal
    Anton en Rika

• 24 December 2012 - 17:16

Johan En Carin:

Heee Corine en Marlies,
    wat een geweldig verhaal weer! Dat glijden van die rotsen lijkt me super! Gweldig wat jullie allemaal doen daar. We hebben je wel gemist vannacht Corine ;) Vannacht om 12 uur begonnen! Maar dat zul jij wel niet gemist hebben denk ik, de gezelligheid wel natuurlijk! ;) We wensen jullie hele fijne en liefdevolle kerstdagen toe!

• 24 December 2012 - 21:58

Tante Corrie:

Beste Corine en Marlies,

Ik wil jullie ook nog officieel gezegende kerstdagen toewensen. Wat een verrassing om je zaterdagmorgen zomaar aan de telefoon te hebben! Bedankt nog. Ik vind het fijn om je even te hebben gesproken, opa en oma ook trouwens. (De kaart is nog niet gekomen, maar ik kijk er des te meer naar uit!) Jullie durven wel hoor, van zulke hoogtes af in het water te springen, sjonge! Gelukkig dat het goed afgelopen is. Ik vind het ook mooi dat jullie zo hard werken, en nu kun je een poosje genieten van een welverdiende rust! Tegelijk met ons hier. Op het ogenblik waait het nogal bij ons, het is bij ons ook steeds regenachtig, niet zo koud. Wel gezellig de wind om huis horen! Het allerbeste, en ik hoop dat jullie morgen iets goeds mogen horen voor je ziel, dat is hier nodig en ook in Nieuw Zeeland. Dat er ook een hunkering in jullie harten zou mogen zijn naar het Kind in de kribbe, dat de enige weg tot de zaligheid is, en het Allerhoogste en eeuwige Goed.

Hartelijke groeten van tante Corrie

• 29 December 2012 - 17:05

Reinhard:

ha juf

vond u het leuk bij de watervallen?

groetjes reinhard

• 30 December 2012 - 02:41

Marlies:

Hallo allemaal,

even een berichtje voor mijn oom Gerben, tante Marjan, Anne, Matthijs en Esther!

Heel erg bedankt voor jullie kaartje. Ik vond het erg leuk om te lezen! En vooral de prachtige tekening van Matthijs (die iedereen hier heel mooi vond) en de prachtige kleurplaat van Esther! Ik ga ze naast mijn bed hangen bij de andere kaartjes en tekeningen. Ik hoop dat jullie nog een fijne vakantie hebben en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Groetjes Marlies

• 31 December 2012 - 10:24

Josien:

Ha Corine en Marlies,

zo te lezen hebben jullie een vrij relaxt weekendje gehad,gelukkig geen bizarre dingen beleefd.
    Tja Kerst en oud en nieuw vieren zal wel een hele aparte ervaring voor jullie zijn/worden.
    Wij hier in winderige nattigheid en jullie in de warmte.
    Geweldig wat een mooie waterval en natuur ,krijg stiekum ook wel zin aan zomervakantie .
    Wel knus zo met z'n tweeën daar in de auto,(deuren op slot?)
    Wat een mooi oppashuis, hebben ze daar allemaal van die mooie huizen of is dit van een "rijke".
    Even weer bijkomen op een goed bed.
    verder nog een fijne vakantie voor zo lang die duurt en
    we wensen jullie een hele goede jaarwisseling toe .

hartelijke groeten

Bert &Josien en kids.

• 03 Januari 2013 - 14:31

Nel:

Lieve Mien en marlies

Ik krijg spontaan zin om even langs te komen. Helaas gaat dat niet lukken. Ziet er super uit daar hoor. Heb je ook last van muggen of andere beesten?
    Hier gaat alles zo'n gangetje. Ik zal blij zijn als de eerste vier maanden achter de rug zijn. Met de baby is alles goed. Met de andere kiddys ook. De jongens verlangen allebei naar de zomer, kunnen ze weer lekker in het zwembadje
    Hier is de vakantie ok weer bijna voorbij. Dag vrijheid!
    Dag lieverds en werkse maar weer he.
    Ik weet precies wat er op het erf voor rode vloeistof ronddwarrelde aangemengt met een beetje dogspeeksel
    dikke kus van Nel

• 03 Januari 2013 - 19:38

Anne-Barth Van Ommeren:

Heej lieve Mien, ten eerste de beste wensen voor het nieuwe jaar. Normaal ben jij altijd één van de eerste die mij en goed jaar toewenst. ( live dan, hé), nu ben je denk ik de laatste. Ik heb nog steeds niet echt tijd gehad om al je blogs te lezen, maar ik heb net in vogelvlucht even al je foto's bekeken. Wauw, wat prachtig, die bergen, zo groots! Das echt wat voor jou hé! Ik heb vanmiddag heerlijk in de Indische Oceaan gedoken, 15 meter diep. Echt prachtig, zoveel vissen en koralen enz.. Ik moest wel een beetje aan jou denken omdat jij vorig jaar ook hebt gedoken in Macedonie. Twas echt supergaaf om een keertje te doen! Haha, ik blijf et vragen, weet je al wat over je Afrika plannen?? Ben ik heel beniewd naar! Over een paar daagjes hoop ik alweer naar huis te gaan.. Dan ga ik je wel even missen hoor, als iedereen der is behalve jij?? Maar dan gaan we een keer flink skypen hé? En ik ga gauw al je blogs goed doorlezen i.p.v het in vogelvlucht lezen. Maar Mien en Mar, ik ga nog even een kijkje op het strand nemen en een cocktailtje drinken en ik wou als schrijven tot snel, maar helaas ;). Hele dikke knuffel Bar

• 03 Januari 2013 - 20:41

TERESIA:

Dag mien,

de beste wensen voor het jaar 2013... k'heb barry's laatste mail gestuurd.. ivm thuiskomst naar the netherlands.. hoe ist daar? hiet is het stabiel met 11 graden.. het lijkt meer op voorjaar... bij jullie is het wel zomer en dat is te lezen in jullie blog.. wij wensen jullie alle goeds toe voor het nieuwe jaar en doe voorzichtig zeg de groetjes van de riezebosjes.

• 04 Januari 2013 - 22:40

Cor En Marlies:

Beste allemaal

Wij willen jullie bij deze de beste wensen voor het nieuwe jaar 2013 toewensen en Gods zegen! De kerstdagen en de jaarswisseling liggen ondertussen weer achter ons. We hopen dat jullie fijne dagen gehad hebben. Wij hebben hier een fijne wel een bijzondere cristmas gehad maar daar vertellen wij nog wel meer over. Ook willen wij jullie bedanken voor alle kaarten die we hebben gekregen. Hier waren stiekum écht blij mee. Als er nu nog mensen zijn die wat op willen sturen naar ons.... Je weet maar nooit natuurlijk:) kun je daar beter nog even mee wachten omdat we vanaf volgende week weer gaan reizen. We hebben ondertussen een baan gekregen op het Zuider eiland en als alles goed mag gaan hopen we volgende week zaterdag te vertrekken. Het zou een beetje zonde zijn als er nog post naar het oude adres wordt gestuurd. Als dat wel het geval blijkt te zijn kunnen we altijd nog vragen of ze van hier het naar het nieuwe adres willen sturen... Het nieuwe adres zullen we doorgeven zo snel we het weten! Jullie horen nog meer van ons...
    Heel veel liefs,
    Marlies en Corine

• 11 Januari 2013 - 06:53

Corine En Marlies Van Ommeren Troost:

Ha Reinhard!

Het was erg leuk bij de watervallen hoor! Vind je het er mooi uitzien? Hoe gaat het verder met jou? en op school? Ik zag dat je een heleboel verhaaltjes had gestuurd maar die had ik niet gezien, maar nu wel hoor.. Erg leuk! Heb je een fijne kerstvakantie gehad?

Groetjes juf van Ommeren